دریای سرخ
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
دریای سرخ
نوشته شده در سه شنبه 19 خرداد 1394
بازدید : 213
نویسنده : آرمین گلستان نژاد

دریای سرخ

خلیجی از اقیانوس هند است که بین شبه‌ جزیره عربستان و شمال شرقی قارهٔ آفریقا قرار دارد. دهانه باب المندب آن را به اقیانوس هند می‌پیوندد. کانال سوئز در شمال آن را به  دریای مدیترانه وصل می‌کند.

همسایگان این دریا کشورهای  عربستانسعودی، یمن،جیبوتی، اتیوپی، سودان، مصر   ، اسرائیل و اردن می‌باشند. این دریا حد فاصل میان دو قاره آسیا و آفریقا است.

 

مساحت آن ۴۳۸۰۰۰ کیلومتر مربع می‌باشد که از این حیث پانزدهمین دریای جهان به شمار می‌رود. دریای سرخ از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه و از طریق تنگه مندب با خلیج عدن و اقیانوس هند ارتباط دارد. همچنین خلیج ایلات در دریای سرخ واقع شده‌است.
 
پیشتر به این دریا، دریای قلزم می‌گفتند. برخی بر این باورند که داستان گذشتن بنی‌اسرائیل و موسی از دریا که در تورات آمده به دریای سرخ اشاره دارد.

 

بیشتر دریاها بدلیل بازتابش رنگ آسمان به رنگ آبی هستند و بهمین دلیل وقتی دریا طوفانی است برنگ خاکستری دیده می‌شود. اما دو دریا در حالت عادی برنگ آبی نیستند یکی دریای سیاه که تقریباً سیاه دیده می‌شود و یکی هم دریای سرخ که بدلیل وجود جلبک های قرمز رنگ فراوان سرخ است.

 
با توجه به اینکه رنگ هر شیئی بر اثر بازتابش نور مشخص می‌شود، بنابراین ترکیبات موجود در آب می‌توانند طیف‌های خاصی از نور را بازبتابانند. از اینرو چون آب خالص بی رنگ است، رنگ آن تابع مواد معلق در آن است.









مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: